شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

طبقه بندی موضوعی

شیرینی اتابکی

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱ ب.ظ

شیرینی اتابکی یکی دیگر از شیرینی های شیک و مجلسی استان قزوین می باشد . نام دیگر شیرینی اتابکی ، شیرینی ولیعهدی است . شیرینی متفاوت و خوش طعمی که حتی نظر کسانی که علاقه به شیرینی ندارند را نیز تغییر می دهد.
درباره تاریخچه شیرینی اتابکی  یا شیرینی ولیعهدی قزوین اطلاعات دقیق و موثقی در دسترس نمی باشد . همچنین علت مشخصی درباره ی اینکه چرا به شیرینی اتابکی شهرت یافته نیز ذکر نشده است .
اما به طور کلی اتابک ، لغتی است ترکی که در عهد سلجوقیان رواج پیدا کرد . این لغت از دو بخش اَتا به معنی پدر و بک ( مخفف بیوک ) به معنی بزرگ تشکیل شده است .
از طرفی هم در دربار های ایران رسوم خاصی وجود داشت . مثلا اینکه امرا فرزندان خود را برای تربیت در امور مهم به دست افرادی با تجربه و بزرگ می سپردند. به این افراد بزرگ که غالباَ از جایگاه خاصی نیز برخوردار بودند ، اتابک گفته می شد .
در زمان های قدیم هنوز خبری از شیرینی ها و شکلات های رنگارنگ و جورواجور خارجی نبود. اقوام مختلف ایرانی مجالسشان را با شیرینی های وسوسه انگیز و مخصوص شهر خود می آراستند . در قزوین شیرینی هایی مانند شیرینی اتابکی رنگ و بویی غیر قابل وصف به این مراسم می داد. 



قزوین در زمان صفویان به عنوان ‏پایتخت ایران برگزیده شد . بنابراین فرصتی فراهم گشت تا مهد پرورش معماران و خطاطان برجسته ایران ‏زمین گردد . اکنون استان قزوین ، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است .

دور از نظر نیست اگر بگوییم تاثیر ‏این هنرها را در ساخت و فرم شیرینی های این خطه هم به خوبی می توان مشاهده کرد . به ‏عنوان نمونه فرم هندسی نان برنجی قزوین توسط مُهرهای ظریفی شکل می گیرد . قالبی که بسیار ماهرانه ‏توسط هنرمندان قزوینی با الهام از نقوش سنتی معماری این خطه ، بر روی نقره طراحی و کنده ‏کاری شده اند .

شیرینی اتابکی نیز به همین صورت با قالبی مشابه و مواد اولیه متفاوت تولید می گردد . در قزوین کمتر کسی را می توان یافت که با شیرینی اتابکی های جذاب و وسوسه انگیز خاطره نداشته باشد. شاید بتوان گفت دلیل طعم به یاد ماندنی شیرینی اتابکی قزوین هم ، استفاده از همین مواد با کیفیت است .
در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم هر منطقه محصولات خاصی تولید می شود . محصولاتی که کیفیت آنها در کیفیت تولیداتی مثل شیرینی اتابکی بسیار اثر گذار می باشد .
استان قزوین نیز دارای محصولات با کیفیتی همچون گردو ، بادام ، پسته ، گندم …. است . درنتیجه بستری مناسب برای تولید طیف وسیع و متنوعی از شیرینی های سنتی بی نظیر فراهم شده است .
شیرینی اتابکی هم مانند سایر شیرینی ها از این قاعده مستثنی نیست . زیرا از موادی همچون آرد گندم ،آرد برنج ،روغن ، تخم مرغ ،پودر قند و هل استفاده شده است .
شرکت هیمل نیز در تولید محصولات خود از بهترین مواد اولیه ، بدون رنگ و اسانس استفاده می کند . موضوعی که باعث شده تولیدات این شرکت جزء برترین انتخاب ها باشد .


برای سفارش این محصول می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی