شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

طبقه بندی موضوعی

تاریخچه پسته

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸ ب.ظ

میوه پسته یکی از محصولاتی است که در آشپزی و به خصوص شیرینی پزی ایرانیان کاربرد فراوانی دارد . حال در این مقاله به بررسی تاریخچه میوه پسته بی نظیر ایرانی می پردازیم . طبق اسناد و مدارک تاریخی کلمه پسته یک واژه ایرانی بسیار کهن است . در رابطه با نام گذاری این محصول روایت جالبی وجود دارد .

از این قرار که اسم میوه پسته برای اولین بار توسط ایرانیان تحت عنوان "پیستک"  به کار برده شده است . همچنین معتقدند که نام پسته برگرفته از صدای شکستن آن می باشد . درخت میوه پسته نیز در پارسی قدیم با نام "پیستاکا" و در پارسی پهلوی با نام "پیستاک" شناخته می شده است.

ایرانیان از قدیم الایام خواص خون ساز و حیات بخش و بی نظیر میوه پسته را دریافته بودند . به همین دلیل در متون کهن، پارتها مردانی نیرومند و قوی  وصف شده اند . چرا که از کودکی میوه پسته را به عنوان خوراکی نیرو بخش، مقوی و کم حجم همواره همراه داشته اند .



کشت این محصول در ایران قدمت ظولانی دارد . قدیمی ترین اثری که از میوه پسته در جهان به دست آمده ، قطعه چوب نیم سوخته ای است . مربوط به عصر حجر که در حدود هزار سال پیش در اطراف شهرستان فسا (استان فارس) پیدا شده است . این قطعه هم اکنون در موزه پارس نگهداری میشود.

 تصور میشود درخت میوه پسته حدود 4ـ3 هزار سال قبل در  ناحیه شمال شرقی ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است . برخی پژوهشگران تاریخچه میوه پسته در ایران را مربوط به زمان پارت ها می دانند . وجود جنگلهای وحشی و خودروی پسته ایران در نواحی مستعد پارت (خراسان) که نزدیکترین منطقه به زادگاه طبیعی آن است گواه بر این موضوع می باشد .

از طرفی خاستگاه اولیه محصول پسته به زمان هخامنشیان و نواحى خراسان نسبت داده شده است . اما گسترش آنرا به سایر نواحی ایران ، به پس از اسلام نسبت می دهند . روایات بر این باورند که قم نخستین وقدیمی ترین ناحیه پسته خیز ایران پس از اسلام است . چرا که پیشینه آن به نیمه اول قرن هجری می رسد .

نظرات مختلفی درباره تاریخچه میوه پسته و پیدایش آن وجود دارد . ولی با این حال ، سبزوار و سرخس را از قدیمی ترین مناطق کشت میوه پسته می دانند . اولین نوشته ها درباره پسته دامغان ، سمنان و قزوین به قرن هفتم نسبت داده شده است . همچنین برخی معتقدند که میوه پسته از قزوین به دامغان و سمنان برده شده است .

سابقه پسته کارى در کرمان نیز  به قرن 12 نسبت داده شده است . کرمان امروزه به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و جهان محسوب میشود .

در برخی از کتب قدیمی و نوشته ها اثری از میوه پسته را می توان یافت . این اسناد دال بر قدمت و پیشینه زیاد درخت میوه پسته هستند . در ادامه به برخی از این مطالب تاریخی اشاره می کنیم :

 مسعودی ، مورخ و جهانگرد قرن چهارم هجری قمری بوده است . او در کتاب "مروج الذهب و معادن الجواهر" درباب چگونگی راه یافتن میوه پسته از بهشت به این کره خاکی این چنین می نویسد : "چون آدم از بهشت بیرون شد، مشتی گندم و سی شاخه از درختان بهشت همراه داشت که از آن ده میوه پوست دار بود؛ بادام، فندق و پسته و… "

محمد ابن جریر طبری ( قرن سوم هجری قمری ) پیدایش میوه پسته را با استقرار حضرت آدم در کره زمین هم زمان دانسته . او در این باره می نویسد : " گویند میوه هایی که خداوند هنگام هبوط به آدم داد سی جور بود : ده ‌‌‌‌‌‌نوع میوه پوست دار ، ده نوع میوه هسته دار و ده نوع میوه بی پوست و بی هسته . میوه های پوست دار شامل : گردو ، بادام و پسته و … "

در تورات  باب 43 از سفر پیدایش روایت شده که یعقوب علیه السلام هنگام اعزام فرزندانش به دربار حکمران مصر(یوسف ع) توصیه می کند . او می گوید که از محصولات سرزمین خود یعنی فلسطین به عنوان ارمغان برایش ببرند. در زمره این تحف از جمله عسل، کتیرا و پسته اشاره شده است .

«برتولد لوفر» نیز در این باره گفته است: جوانان ایرانی، چگونگی تحمل گرما و سرما و باران، گذشتن از سیلاب ها و خشک نگهداشتن لباس و سلاح، چرانیدن حیوانات، بیدارماندن در شب ها و نگهبانی دادن در فضای باز، سدجوع کردن با میوه های وحشی مانند پسته، بلوط و گلابی را فرا می گیرند .

حکیم طوس فردوسی نیز روایت میکند پادشاه ساسانی در واپسین ایام عهد باستان فرمان می دهد . میوه پسته را همچون خوراکی حیاتی و انرژی بخش در دژهای خراسان انبار کنند تا بتوانند در مقابل هجوم دشمن مقاومت کند . در حمله تاتاران نیز دژنشینان ایرانی در قلعه معروف کالیون خراسان مدت طولانی در محاصره مغولان مقاومت میکنند . این در حالی بوده که خوراک انها تنها میوه پسته و گوشت خشک بوده است .

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۵
shirinbashi shirinbashi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی