شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

طبقه بندی موضوعی

۱۸ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

19 ژوئن روز جهانی تارت گیلاس هست . به همین مناسبت قصد داریم تا در آشپزخونه شیرین باشی ، تارت گیلاس رو آموزش بدیم . 


گیلاس 450 گرم

پنیر خامه ای 170 گرم

خامه ¾ پیمانه

شکر ⅓ پیمانه 

بیسکویت سبوس دار 9 عدد

کره 6 قاشق غذاخوری

مربای تمشک بی هسته  1 قاشق غذاخوری

عصاره وانیل خالص  ½ قاشق چای خوری

حالا طرز تهیه:

فر رو از قبل روی ۱۷۵ درجه سانتی گراد گرم می کنیم.

بیسکویت های سبوس دار رو به همراه ۲ قاشق غذاخوری شکر داخل غذا ساز می ریزیم تا اندازه ای که خوب آسیاب بشن. سپس کره ذوب شده رو اضافه می کنیم و دوباره غذا ساز رو روشن می کنیم تا خوب با هم ترکیب بشن. مخلوط رو داخل یک ظرف با قطر ۲۳ سانتی متری تارت که ته اون قابل جداشدن باشه ( قالب های کمربندی) می ریزیم. با استفاده از ته پیمانه که باید خشک باشه، مخلوط را محکم به ته و دیواره ظرف فشار میدیم و حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه داخل فر می گذاریم، تا زمانی که طلایی بشه ؛ بعد روی یک سینی مشبک یا قفسه می گذاریم تا خنک بشه.

در این حین با استفاده از همزن برقی با درجه متوسط در یه کاسه بزرگ، پنیر خامه ای که دمای  اون برابر با دمای محیط شده، وانیل و ¼ پیمانه شکر باقی مانده رو مخلوط می کنیم و سپس تا جایی هم می زنیم که سبک و پفکی بشه . خامه رو کم کم اضافه کرده و تا جایی هم می زنیم که وقتی همزن را بالا میارید موادی که به اون چسبیدن ، به حدی نرم باشن که بعد از چند لحظه خودشون رو بگیرن. حالا مخلوط رو روی بیسکوییت خنک شده می ریزیم و گیلاس های تازه و شیرین بدون هسته رو روی اون پخش می کنیم.

تو یه قابلمه کوچک، مربا و ۱ قاشق غذا خوری آب رو با هم مخلوط می کنیم و حدود ۲ دقیقه روی شعله کم گرم می کنیم تا آبکی بشه. با استفاده از قلمو، این ماده لعابی را روی گیلاس ها می مالیم. تارت رو حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر ۱ روز در یخچال می گذاریم . (یادتون باشه روی اون رو بپوشونید!)

پ.ن: زمان آماده سازی مواد اولیه حدودا ۳۰ دقیقه.

و زمان پخت و انتظار اون حدود ۱۵ دقیقه است.

مقدار مواد اولیه و دستور تهیه هم برای ۸ نفر مناسبه.

نوش جان

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۵۹
shirinbashi shirinbashi

میوه پسته یکی از محصولاتی است که در آشپزی و به خصوص شیرینی پزی ایرانیان کاربرد فراوانی دارد . حال در این مقاله به بررسی تاریخچه میوه پسته بی نظیر ایرانی می پردازیم . طبق اسناد و مدارک تاریخی کلمه پسته یک واژه ایرانی بسیار کهن است . در رابطه با نام گذاری این محصول روایت جالبی وجود دارد .

از این قرار که اسم میوه پسته برای اولین بار توسط ایرانیان تحت عنوان "پیستک"  به کار برده شده است . همچنین معتقدند که نام پسته برگرفته از صدای شکستن آن می باشد . درخت میوه پسته نیز در پارسی قدیم با نام "پیستاکا" و در پارسی پهلوی با نام "پیستاک" شناخته می شده است.

ایرانیان از قدیم الایام خواص خون ساز و حیات بخش و بی نظیر میوه پسته را دریافته بودند . به همین دلیل در متون کهن، پارتها مردانی نیرومند و قوی  وصف شده اند . چرا که از کودکی میوه پسته را به عنوان خوراکی نیرو بخش، مقوی و کم حجم همواره همراه داشته اند .



کشت این محصول در ایران قدمت ظولانی دارد . قدیمی ترین اثری که از میوه پسته در جهان به دست آمده ، قطعه چوب نیم سوخته ای است . مربوط به عصر حجر که در حدود هزار سال پیش در اطراف شهرستان فسا (استان فارس) پیدا شده است . این قطعه هم اکنون در موزه پارس نگهداری میشود.

 تصور میشود درخت میوه پسته حدود 4ـ3 هزار سال قبل در  ناحیه شمال شرقی ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است . برخی پژوهشگران تاریخچه میوه پسته در ایران را مربوط به زمان پارت ها می دانند . وجود جنگلهای وحشی و خودروی پسته ایران در نواحی مستعد پارت (خراسان) که نزدیکترین منطقه به زادگاه طبیعی آن است گواه بر این موضوع می باشد .

از طرفی خاستگاه اولیه محصول پسته به زمان هخامنشیان و نواحى خراسان نسبت داده شده است . اما گسترش آنرا به سایر نواحی ایران ، به پس از اسلام نسبت می دهند . روایات بر این باورند که قم نخستین وقدیمی ترین ناحیه پسته خیز ایران پس از اسلام است . چرا که پیشینه آن به نیمه اول قرن هجری می رسد .

نظرات مختلفی درباره تاریخچه میوه پسته و پیدایش آن وجود دارد . ولی با این حال ، سبزوار و سرخس را از قدیمی ترین مناطق کشت میوه پسته می دانند . اولین نوشته ها درباره پسته دامغان ، سمنان و قزوین به قرن هفتم نسبت داده شده است . همچنین برخی معتقدند که میوه پسته از قزوین به دامغان و سمنان برده شده است .

سابقه پسته کارى در کرمان نیز  به قرن 12 نسبت داده شده است . کرمان امروزه به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و جهان محسوب میشود .

در برخی از کتب قدیمی و نوشته ها اثری از میوه پسته را می توان یافت . این اسناد دال بر قدمت و پیشینه زیاد درخت میوه پسته هستند . در ادامه به برخی از این مطالب تاریخی اشاره می کنیم :

 مسعودی ، مورخ و جهانگرد قرن چهارم هجری قمری بوده است . او در کتاب "مروج الذهب و معادن الجواهر" درباب چگونگی راه یافتن میوه پسته از بهشت به این کره خاکی این چنین می نویسد : "چون آدم از بهشت بیرون شد، مشتی گندم و سی شاخه از درختان بهشت همراه داشت که از آن ده میوه پوست دار بود؛ بادام، فندق و پسته و… "

محمد ابن جریر طبری ( قرن سوم هجری قمری ) پیدایش میوه پسته را با استقرار حضرت آدم در کره زمین هم زمان دانسته . او در این باره می نویسد : " گویند میوه هایی که خداوند هنگام هبوط به آدم داد سی جور بود : ده ‌‌‌‌‌‌نوع میوه پوست دار ، ده نوع میوه هسته دار و ده نوع میوه بی پوست و بی هسته . میوه های پوست دار شامل : گردو ، بادام و پسته و … "

در تورات  باب 43 از سفر پیدایش روایت شده که یعقوب علیه السلام هنگام اعزام فرزندانش به دربار حکمران مصر(یوسف ع) توصیه می کند . او می گوید که از محصولات سرزمین خود یعنی فلسطین به عنوان ارمغان برایش ببرند. در زمره این تحف از جمله عسل، کتیرا و پسته اشاره شده است .

«برتولد لوفر» نیز در این باره گفته است: جوانان ایرانی، چگونگی تحمل گرما و سرما و باران، گذشتن از سیلاب ها و خشک نگهداشتن لباس و سلاح، چرانیدن حیوانات، بیدارماندن در شب ها و نگهبانی دادن در فضای باز، سدجوع کردن با میوه های وحشی مانند پسته، بلوط و گلابی را فرا می گیرند .

حکیم طوس فردوسی نیز روایت میکند پادشاه ساسانی در واپسین ایام عهد باستان فرمان می دهد . میوه پسته را همچون خوراکی حیاتی و انرژی بخش در دژهای خراسان انبار کنند تا بتوانند در مقابل هجوم دشمن مقاومت کند . در حمله تاتاران نیز دژنشینان ایرانی در قلعه معروف کالیون خراسان مدت طولانی در محاصره مغولان مقاومت میکنند . این در حالی بوده که خوراک انها تنها میوه پسته و گوشت خشک بوده است .

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۴۸
shirinbashi shirinbashi

طرز تهیه مشکوفی (دنت خانگی)


تو روزای آخر ماه مهمانی خدا پیشنهاد می کنیم حتما این دسر راحت و خوشمزه رو درست کنید.

مواد لازم:

آرد نشاسته 2 قاشق غذاخوری

شیر 2 لیوان

گلاب 1 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده به میزان دلخواه

شکر 4 قاشق غذاخوری


ابتدا آرد نشاسته و شیر سرد رو باهم مخلوط کرده و روی شعله گاز می گذاریم. سپس شکر رو اضافه کرده و مرتب هم میزنیم تا مواد خودش رو بگیره (این میزان شکر متعادله ولی اگه با شیرین تر دوست دارید -که ضرر داره- میتونید بیشتر بریزید) . در انتها گلاب و زعفران رو اضافه می کنیم و به قدری هم می زنیم که به غلظت ماست برسه . سپس از روی حرارت برمی داریم و درون ظرف دلخواه می ریزیم و می گذاریم در داخل یخچال تا خودش رو بگیره.

نوش جان

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۳۹
shirinbashi shirinbashi

شیرینی اتابکی یکی دیگر از شیرینی های شیک و مجلسی استان قزوین می باشد . نام دیگر شیرینی اتابکی ، شیرینی ولیعهدی است . شیرینی متفاوت و خوش طعمی که حتی نظر کسانی که علاقه به شیرینی ندارند را نیز تغییر می دهد.
درباره تاریخچه شیرینی اتابکی  یا شیرینی ولیعهدی قزوین اطلاعات دقیق و موثقی در دسترس نمی باشد . همچنین علت مشخصی درباره ی اینکه چرا به شیرینی اتابکی شهرت یافته نیز ذکر نشده است .
اما به طور کلی اتابک ، لغتی است ترکی که در عهد سلجوقیان رواج پیدا کرد . این لغت از دو بخش اَتا به معنی پدر و بک ( مخفف بیوک ) به معنی بزرگ تشکیل شده است .
از طرفی هم در دربار های ایران رسوم خاصی وجود داشت . مثلا اینکه امرا فرزندان خود را برای تربیت در امور مهم به دست افرادی با تجربه و بزرگ می سپردند. به این افراد بزرگ که غالباَ از جایگاه خاصی نیز برخوردار بودند ، اتابک گفته می شد .
در زمان های قدیم هنوز خبری از شیرینی ها و شکلات های رنگارنگ و جورواجور خارجی نبود. اقوام مختلف ایرانی مجالسشان را با شیرینی های وسوسه انگیز و مخصوص شهر خود می آراستند . در قزوین شیرینی هایی مانند شیرینی اتابکی رنگ و بویی غیر قابل وصف به این مراسم می داد. 



قزوین در زمان صفویان به عنوان ‏پایتخت ایران برگزیده شد . بنابراین فرصتی فراهم گشت تا مهد پرورش معماران و خطاطان برجسته ایران ‏زمین گردد . اکنون استان قزوین ، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است .

دور از نظر نیست اگر بگوییم تاثیر ‏این هنرها را در ساخت و فرم شیرینی های این خطه هم به خوبی می توان مشاهده کرد . به ‏عنوان نمونه فرم هندسی نان برنجی قزوین توسط مُهرهای ظریفی شکل می گیرد . قالبی که بسیار ماهرانه ‏توسط هنرمندان قزوینی با الهام از نقوش سنتی معماری این خطه ، بر روی نقره طراحی و کنده ‏کاری شده اند .

شیرینی اتابکی نیز به همین صورت با قالبی مشابه و مواد اولیه متفاوت تولید می گردد . در قزوین کمتر کسی را می توان یافت که با شیرینی اتابکی های جذاب و وسوسه انگیز خاطره نداشته باشد. شاید بتوان گفت دلیل طعم به یاد ماندنی شیرینی اتابکی قزوین هم ، استفاده از همین مواد با کیفیت است .
در ایران با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم هر منطقه محصولات خاصی تولید می شود . محصولاتی که کیفیت آنها در کیفیت تولیداتی مثل شیرینی اتابکی بسیار اثر گذار می باشد .
استان قزوین نیز دارای محصولات با کیفیتی همچون گردو ، بادام ، پسته ، گندم …. است . درنتیجه بستری مناسب برای تولید طیف وسیع و متنوعی از شیرینی های سنتی بی نظیر فراهم شده است .
شیرینی اتابکی هم مانند سایر شیرینی ها از این قاعده مستثنی نیست . زیرا از موادی همچون آرد گندم ،آرد برنج ،روغن ، تخم مرغ ،پودر قند و هل استفاده شده است .
شرکت هیمل نیز در تولید محصولات خود از بهترین مواد اولیه ، بدون رنگ و اسانس استفاده می کند . موضوعی که باعث شده تولیدات این شرکت جزء برترین انتخاب ها باشد .


برای سفارش این محصول می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۳۱
shirinbashi shirinbashi

14 ژوئن روز جهانی اهدای خون است . به همین مناسبت در پیام سلامت امروز به بررسی فواید اهدای خون برای سلامتی می پردازیم :

با اهدای خون مستمر در بازه‌های زمانی استاندارد می‌توانید علاوه بر به دست آوردن سلامتی از ابتلا به بیماری هایی چون سرطان کبد و پانکراس ایمن بمانید. همچنین اهدای خون در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش وزن بسیار موثراست.افرادی که دچار بیماری هایی همچون ایدز، هیپاتیت، ابولا و سایر بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از طریق خون هستند نباید خون اهدا کنند؛ از جمله مزایای سلامتی اهدای خون به تفضیل می‌توان موارد زیر را نام برد.


1-جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز

هموکروماتوز نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از حد آهن توسط بدن ایجاد می‌شود. این عارضه علل ارثی یا ژنتیکی دارد یا ممکن است در اثر کم خونی یا اختلالات دیگر ایجاد شود. اهدای منظم می‌تواند در کاهش مقدار اضافی آهن خون کمک کند و به این ترتیب از بروز این عارضه در افراد جلوگیری کند.


 2-ضد سرطان

اهدای خون همچنین می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان موثر باشد. با اهدا کردن خون پاکسازی می‌شود و مواد سمی و ایجاد کننده سرطان دربدن تا حد زیادی تولید نمی‌شوند.


 3-سلامت قلب و کبد

اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است. داشتن رژیم غذایی غنی از آهن به ویژه پروتئین‌های حیوانی می تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد و از آنجایی که تنها مقادیر محدودی می تواند جذب بدن شود، آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می شود که این خود مسبب ابتلا به سیروز و نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و یا اختلالات قلبی مانند ریتم نامنظم قلب است. اهدای منظم خون کمک می‌کند تا سطح نرمال آهن خون حفظ شود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش پیدا کند.


4-کاهش وزن

اهدای خون منظم سبب کاهش وزن اهدا کنندگان می‌شود. به همین سبب افراد چاق یا دارای اضافه وزن می‌توانند از اهدای خون به عنوان یک روش کمک درمانی برای کاهش وزن خود بدون هیچ خطر سلامتی استفاده کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها کاهش پیدا کند.


5-ساخت گلبول‌های جدید خونی

پس از اهدای خون، بدن شروع به فعالیت برای پرکردن گویچه‌های خونی و تامین مقدار مورد نیاز خون بدن می‌کند که این سبب تولید سلول‌های جدید خونی و کمک به افزایش سلامت بدن می‌شود.


6-معاینه و تست رایگان قبل از اهدای خون

قبل از اهدای خون پرستار یا پزشک به مشاوره سلامتی فرد می‌پردازد، در نتیجه فرد یک چکاپ رایگان شده وضعیت سلامت او مورد بررسی قرار می‌گیرد.


7-احساس خوب انجام یک عمل انسان دوستانه

اهدای خون سبب نجات جان زندگی هزاران نفر می‌شود و انجام این کار باعث ایجاد حسی خوب در فرد، افزایش مقبولیت اجتماعی، دریافت کارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای خود فرد و اعضای خانواده او در شرایط اورژانسی و صد‌ها فایده و سود دنیوی و اخروی می‌شود.


www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۲۲
shirinbashi shirinbashi

امروز یه بهانه ست واسه گفتنِ "دوستت دارم"

سفارشتو امروز ثبت کن

یه شاخه گل رز قرمز از ما هدیه بگیر

و باهاش کسی رو که دوست داری غافلگیر کن


www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۱۰
shirinbashi shirinbashi


خواص برنج برای سلامتی 


از خواص برنج می توان به خواب آور بودن و ‏آرامش بخشی ، رفع تشنگی ، درمان اسهال صفراوی ، بهبود درد و زخم روده و رفع اختناق رحم و امراض کلیه ‏و مثانه اشاره کرد .

برنج حاوی تیامین یا ویتامینB1 ‌‏ می باشد که برای سلامت مغز ، قلب و داشتن اشتهای ‏خوب ، مفید است و اگر همراه با شیر و شکر مصرف شود بسیار مقوی هم هست .

همینطور ریبوفلاوین یا ‏ویتامین‎ B2 ‎دارد که به حفظ بافت پوست و سلامت چشم کمک می کند .

از دیگر موادی که در برنج وجود ‏دارد نیاسین یا ویتامین‎ B3 ‎است که برای سلامت پوست و عملکرد مناسب دستگاه گوارش و سیستم عصبی ‏بسیار ضروری است و منبعی غنی از کربوهیدرات می باشد که برای متابولیزه شدن توسط بدن ضروری بوده و ‏می تواند به انرژی تبدیل شود و به عملکرد طبیعی مغز کمک کند .

همچنین برنج عاری از کلسترول و سدیم ‏است و بنابراین سهم خوبی از یک رژیم غذایی مناسب را می تواند به خود اختصاص دهد .‏

در مجموع برنج منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی همچون ویتامین‎ D ‎، کلسیم ، فیبر ، آهن ، اسید ‏فولیک و آنتی اکسیدان های طبیعی همچون ویتامین‎ C ‎، ویتامین‎ A ‎، ترکیبات فنولی و فلانوئیدی است که از ‏بدن در برابر رادیکال های آزاد و تخریب سلولی محافظت می کند .‏


www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۱۱:۵۵
shirinbashi shirinbashi


نان برنجی قزوین با بالاترین کیفیت پخت شیرینی با همان طعم خانگی ، رهاورد هیمل برای خانواده های ایرانی است . نان برنجی شاید در وهله اول ، یادآور شیرینی نان برنجی استان ‏کرمانشاه باشد . اما جالب است بدانید این شیرینی در استان های قزوین ، یزد و گیلان نیز به همین نام ، ولی با ‏نوع پخت متفاوت تهیه می گردد .


طعم و عطر بی نظیر برنج ایرانی همراه با هل وگلاب به ‏کار رفته در نان برنجی قزوین ، آن را یکی از گزینه های مورد پسند همگان کرده است . چون به ‏دلیل کم شیرین بودن ، مزه خوشایند و اندازه کوچکش مناسب مراسم دید و بازدید عید است در میان ‏مردم قزوین بسیار پر طرفدار می باشد .


نام قزوین با شهرت شیرینی های خوش عطر و طعم و مرغوب آن عجین شده است . تا آنجا که معرفی سوغات ‏این شهر را باید از شیرینی های معروفش آغاز نمود . گزاف نیست اگر بگوئیم بهترین تبلیغات برای شیرینی های سنتی قزوین همانا کیفیت بسیار بالا و طعم و عطر ‏دلنشین و ظاهر زیبا و فریبنده آنهاست .


به دلیل تنوع بسیار زیاد شیرینی های قزوین، هر کس با هر ‏ذائقه و سلیقه ای که دارد می تواند از بین آنها گلچین کند . گرچه انتخاب از بین آنها بسیار دشوارست ولی ‏ترکیبی از تمامی انواع شیرینی ها می تواند سوغاتی خاطره انگیزی باشد ‎.‎


قزوین در زمان صفویان به عنوان ‏پایتخت ایران برگزیده شد . بنابراین فرصتی فراهم گشت تا مهد پرورش معماران و خطاطان برجسته ایران ‏زمین گردد . اکنون استان قزوین ، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است . دور از نظر نیست اگر بگوییم تاثیر ‏این هنرها را در ساخت و فرم شیرینی های این خطه هم به خوبی می توان مشاهده کرد .


به ‏عنوان نمونه فرم هندسی نان برنجی قزوین توسط مُهرهای ظریفی شکل می گیرد . قالبی که بسیار ماهرانه ‏توسط هنرمندان قزوینی با الهام از نقوش سنتی معماری این خطه ، بر روی نقره طراحی و کنده ‏کاری شده اند .


نان برنجی قزوین متشکل از آرد برنج نرم ، پودر شکر ، پودر هل ، ‏گلاب ، روغن جامد و تخم مرغ می باشد . نان برنجی قزوین در سه نوع ساده ، کاکائویی و نان برنجی زعفرانی عرضه می گردد .



از ویژگی های بارز نان برنجی قزوین ماندگاری بالا ، مفید بودن از لحاظ مواد مغذی و کیفیت مواد اولیه به کار ‏رفته در آن می باشد . در این راستا شیرین باشی ، شیرینی نان برنجی قزوین را تحت عنوان برند هیمل در بازار مصرف عرضه داشته است . بالاترین کیفیت پخت شیرینی با همان طعم خانگی شیرینی های سنتی ، رهاورد هیمل برای خانواده های ایرانی است .


هیمل با کسب نشان تجاری برتر در همایش تجلیل از قنادان برتر کشور، به عنوان قناد برتر استان قزوین در سال 1396 برگزیده شد . کسب نشان سیب سلامت از سازمان غذا دارو ، نشان جهانی حلال ، گواهینامه HACCP و ISO9001 از دیگر افتخارات ماست . والاترین افتخارات ما کسب رضایت و تامین سلامت تغذیه مصرف کنندگان با عرضه بهترین کیفیت محصولات می باشد .


در انتهای این گفتار باید یادآور شد که شیرینی پزی هنر است . هنری که با تجربه قناد طی سالیان متمادی درمی آمیزد و میراث شفاهی اجدادی است که سینه به سینه منتقل شده است . باید حتماً خودتان نان برنجی قزوین هیمل را ‏امتحان کنید تا جادوی دستپخت و هنر شیرین باشی زیر زبانتان آرام آرام فاش گردد .


برای سفارش این محصول می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید :

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۷ ، ۱۱:۱۷
shirinbashi shirinbashi

صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن با دست انجام گرفته و در چهارچوب فرهنگ و بینش‌های فلسفی، ذوق و هنر انسانهای هر منطقه با توجه به میراث‌های قومی آنان ساخته و پرداخته میشود. (1348 - شورای صنایع دستی ایران)

در تعریف دوم: صنایع دستی به مجموعه ای از «هنر - صنعت» ‌ها اطلاق میشود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است ( 1362 - گروهی از کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران )

فرهنگ هر منطقه ای به نسبت شرایط اقلیمی و منابع طبیعی آن شکل می گیرد . این اقلیم است که نوع ‏خوراک و پوشاک و گویش را برای انسان تعیین می کند . پوشش و خوراکی های هرقوم به گونه ای معرف آنهاست .آنجا که سخن از هنر به میان می آید همگان می دانند که هنر نزد ایرانیان است و بس . زنان هنرمند هر خطه ای از ایران زمین جادوی طعم ها را در دستور پخت غذاهایشان سینه به سینه منتقل کرده اند. معجونی از عطر و طعم و رنگ و فرم که در گنجینه غنی تاریخ این سرزمین حرف های زیادی برای گفتن دارد.

دیار قزوین نیز از دیرباز مهد تولید انواع مختلف شیرینی سنتی در ایران بوده است. 

خلاقیت دیرینه مادربزرگ های قزوینی آنجا جلوه می نماید که با ساده ترین ابزار ، دنیایی از فرم می سازند. با انتخاب قزوین در زمان صفویان به عنوان ‏پایتخت ایران ، فرصتی فراهم گشت تا مهد پرورش معماران و خطاطان برجسته ایران ‏زمین گردد . اکنون استان قزوین ، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است . دور از نظر نیست اگر بگوییم تاثیر ‏این هنرها را در ساخت و فرم شیرینی های این خطه هم به خوبی می توان مشاهده کرد .

به ‏عنوان نمونه فرم هندسی نان برنجی قزوین توسط مُهرهای ظریفی شکل می گیرد . قالبی که بسیار ماهرانه ‏توسط هنرمندان قزوینی با الهام از نقوش سنتی معماری این خطه ، بر روی نقره طراحی و کنده ‏کاری شده اند .

بی تردید استعداد و نیروی خلاقه و ابتکار ایرانیان و علاقه ی آنان به هنر و خلق آثار هنری ، یکی از عوامل قوام و دوام صنایع دستی ایران بوده است به طوری که صاحب نظران معتقدند که ایرانیان با شناخت زیبایی ها موفق به خلق آثار هنری می شوند و یا لااقل با درک آن ها دوستدار و مشوق هنرمندان در ارائه آثار هنری هستند .



"شیرینی سنتی ایرانی ، تلفیق هنر دست و اندیشه خلاق مردمان ایران زمین"

روز جهانی صنایع دستی گرامی باد.

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۷ ، ۱۰:۵۶
shirinbashi shirinbashi

شب قدر شب بیدار شدن است ، نه بیدار ماندن دعا کنیم بیدارشویم.

نه همه شبها بود قدر ای جوان

نه همه شبها بود خالی از آن


مثنوی_مولانا 


ای جوان هیچ شبی مثل شب قدر نمی شود ولی هیچ شبی هم از خاصیت این شب خالی نیست.


مولانا در این بیت اشاره به خاصیت شب قدر از دیدگاه قرآنی دارند و اینکه هیچ شبی مثل این شب نمی شود ولی در ادامه به بیان شیوه فکری عارفان می پردازند که در تفکر آنها, این محیط پیرامونی انسان نیست که بر روی او تاثیر نهایی را می گذارد بلکه این انسان است که با خاصیت های روحی که خداوند در او دمیده است, می تواند تاثیرات محیط بیرونی را خنثی و حتی معکوس کند, یعنی خودش بر روی محیط تاثیر بگذارد. اینکه می فرمایند هیچ شبی خالی از خاصیت شب قدر نیست بدان معنی است که من و تو نباید منتظر بشینیم سالی یک بار چنین شبی بیاید تا سرنوشت من و تو را رقم بزند و بعد برود تا سال دیگه. اینگونه تصور و خیال, محور اختیار و خواست را از انسان جدا می کند و قدرت اختیار را از او سلب می کند.

هر لحظه ای در طول سال, چه شب, چه روز, چه خواب, چه بیدار, در هر حالت و لحظه ای که انسان نسبت به خویش بیدار و آگاه شود و تصمیم بر بهتر شدن بگیرد, آن لحظه برای انسان از هزار شب ناآگاهی و جهل برتر و بالاتر است.

چه بسا در این شب اصلا هیچ اتفاقی برای من نیافتد ولی یک ماه دیگر یا یک ماه قبل در اثر سخنی, کلامی, نگاهی, اتفاقی, چنان تحولی در من رخ بدهد که همه عمر من را تحت تاثیر قرار دهد.

شب قدر شاید بهانه ای باشد برای اینکه همه انسان ها در یک شب با هم همدل و همفکر شوند و در اثر آن نوعی سینرژی رخ دهد و همه افرادی که در این مجموعه دعایی قرار گرفته اند, نیروی روحی شان با هم جمع شود و بر روی کل مجموعه تاثیر بگذارد.

دعا کردن, عرق روح ریختن است. فرض کنیم یک تخته سنگ چند تنی را بخواهیم جابجا کنیم. مسلما کار یک نفر نیست. ولی اگر صد نفر با طنابی این سنگ را بکشند, به راحتی جابجا می شود. دعاهای گروهی هم به همین شیوه عمل می کنند. اندیشه انسان دارای امواجی است که وقتی عده ای با هم همفکر و همدل می شوند و بر روی موضوع خاصی متمرکز می شوند, نیروی فکری این افراد با هم جمع می شود و بر روی همه تاثیر می گذارد.

این حالت را همه ما با حضور در مکان های مذهبی تجربه کرده ایم و حالات و حسی که این مکان ها دارند, قابل احساس است و حضور در چنین مکانهایی به استجابت بهتر دعا نیز کمک می کند.


www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ تیر ۹۷ ، ۱۳:۰۱
shirinbashi shirinbashi