شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

شیرین باشی

شیرین باشی شیرینی سنتی ایران زمین

طبقه بندی موضوعی

20خرداد روز جهانی صنایع دستی

چهارشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶ ق.ظ

صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن با دست انجام گرفته و در چهارچوب فرهنگ و بینش‌های فلسفی، ذوق و هنر انسانهای هر منطقه با توجه به میراث‌های قومی آنان ساخته و پرداخته میشود. (1348 - شورای صنایع دستی ایران)

در تعریف دوم: صنایع دستی به مجموعه ای از «هنر - صنعت» ‌ها اطلاق میشود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است ( 1362 - گروهی از کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران )

فرهنگ هر منطقه ای به نسبت شرایط اقلیمی و منابع طبیعی آن شکل می گیرد . این اقلیم است که نوع ‏خوراک و پوشاک و گویش را برای انسان تعیین می کند . پوشش و خوراکی های هرقوم به گونه ای معرف آنهاست .آنجا که سخن از هنر به میان می آید همگان می دانند که هنر نزد ایرانیان است و بس . زنان هنرمند هر خطه ای از ایران زمین جادوی طعم ها را در دستور پخت غذاهایشان سینه به سینه منتقل کرده اند. معجونی از عطر و طعم و رنگ و فرم که در گنجینه غنی تاریخ این سرزمین حرف های زیادی برای گفتن دارد.

دیار قزوین نیز از دیرباز مهد تولید انواع مختلف شیرینی سنتی در ایران بوده است. 

خلاقیت دیرینه مادربزرگ های قزوینی آنجا جلوه می نماید که با ساده ترین ابزار ، دنیایی از فرم می سازند. با انتخاب قزوین در زمان صفویان به عنوان ‏پایتخت ایران ، فرصتی فراهم گشت تا مهد پرورش معماران و خطاطان برجسته ایران ‏زمین گردد . اکنون استان قزوین ، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران لقب گرفته است . دور از نظر نیست اگر بگوییم تاثیر ‏این هنرها را در ساخت و فرم شیرینی های این خطه هم به خوبی می توان مشاهده کرد .

به ‏عنوان نمونه فرم هندسی نان برنجی قزوین توسط مُهرهای ظریفی شکل می گیرد . قالبی که بسیار ماهرانه ‏توسط هنرمندان قزوینی با الهام از نقوش سنتی معماری این خطه ، بر روی نقره طراحی و کنده ‏کاری شده اند .

بی تردید استعداد و نیروی خلاقه و ابتکار ایرانیان و علاقه ی آنان به هنر و خلق آثار هنری ، یکی از عوامل قوام و دوام صنایع دستی ایران بوده است به طوری که صاحب نظران معتقدند که ایرانیان با شناخت زیبایی ها موفق به خلق آثار هنری می شوند و یا لااقل با درک آن ها دوستدار و مشوق هنرمندان در ارائه آثار هنری هستند .



"شیرینی سنتی ایرانی ، تلفیق هنر دست و اندیشه خلاق مردمان ایران زمین"

روز جهانی صنایع دستی گرامی باد.

www.shirinbashi.com

 instagram.com/shirinbashicom


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی